Als u niet meer zelf in staat bent om kleine klussen in of om huis te doen en hiervoor ook geen handige (schoon)zoon of –dochter heeft, is er een klussendienst. Die kan onder andere:

  • snoertjes vervangen of verlengen, stekkertjes aanzetten, stopcontacten/schakelaars of lampen vervangen
  • computers versnellen of aansluiten, bestanden e.d. opruimen of programma's installeren;
  • in- of afstellen van telefoon of televisie;
  • kleine klussen rondom het huis bijv. schutting repareren, kleine schilderklusjes;
  • eenvoudig tuinonderhoud, bijv. snoeien;
  • banden plakken;
  • knopen aanzetten; zoom inleggen, naadjes sluiten.

Maar het kan ook gaan om administratief advies en hulp. Denk hierbij aan zaken als:

  • vragen rond uitkeringen ( bijv. Wajong, WIA, WW), ontslag etc.;
  • hulp bij eenvoudige fiscale aangifte bij personen met een laag inkomen;
  • inkloppen van betalingen, maar zonder verantwoordelijkheid over te nemen;
  • aangifte via internet van bijv. diefstal van uw fiets;
  • helpen met het invullen van formulieren en uitleg van regelingen;
  • wijzigingen van wet- en regelgeving en het geven van tips daarover.

We willen niet concurreren met professionele klusjesmannen en financiele adviseurs in het dorp. Dus grotere klussen, die meer dan één tot twee uur duren, komen niet in aanmerking.

De vrijwilliger hoeft geen vergoeding van zijn tijd, maar u betaalt natuurlijk wel de materialen en een km-vergoeding van 30 cent. Als u toch iets wilt geven voor de inzet van de vrijwilliger, dan kunt u een vrijwillige bijdrage overmaken naar rekeningnummer: NL96 RABO 0179 5642 42 t.n.v. Coöperatie Austerlitz Zorgt.

U schakelt Austerlitz Klust in via onze dorpsondersteuner Marianne Veenema. Zij weet wie zij waar voor kan inschakelen. De vrijwilliger spreekt met u een tijd en datum af om te kijken wat er moet gebeuren en bekijkt of de vraag past binnen onze criteria.